Marco von Orelli, Max E. Keller, Sheldon Suter – Blow, Strike & Touch

 

Marco von Orelli trumpet
Max E. Keller piano
Sheldon Suter drums

All compositions by Max E. Keller, Marco von Orelli & Sheldon Suter (SUISA)
Recorded: Live at Jazz am Mittwoch, 2nd of April 2014, Theater am Gleis, Winterthur, CH

Mix & Premaster by Hannes Kumke  | CD Master by Peter Pfister
Released April 2017 by HAT HUT Records Ltd., hatOLOGY 732

 


Reviews


 

All About Jazz – by Neri Pollastri, February 12, 2019
**** *
Blow, Strike & Touch

Registrato dal vivo il il 2 aprile 2014 al Teather am Gleis di Winterthur, questo album documenta un paritetico trio di improvvisatori svizzeri, la cui intesa va oltre la musica e affonda nelle relazioni personali, artistiche e umane.

La formazione vede il pianoforte di Max Keller e la batteria di Sheldon Suter affiancare la tromba di Marco von Orelli, ed è impegnata su una serie di improvvisazioni, metà delle quali brevissime—le sei ”Miniatures”, che oscillano tra poco più di un minuto a poco più di due—e solo una, la centrale ”Jaghund”, di lunga durata, quasi tredici minuti. La costruzione dell’ordito musicale, rigorosamente istantaneo ed estemporaneo, avviene quasi esclusivamente su tempi medio-lenti, con pacata meticolosità, cosa che permette di sviluppare un’estetica della ricerca del diverso, dell’obliquo, sia dal punto di vista dei suoni, sia da quello dei fraseggi.

Lo si percepisce particolarmente bene nei brani più ampi, appunto ”Jagdhund”, che varia ripetutamente a seconda degli stimoli propositivi dei tre musicisti, ma anche ”Albero Genealogico”, che nasce da una quieta e nitida espressione della tromba di von Orelli e poi si sviluppa, attraverso lunghe pause, con gli interventi dei compagni, tra i quali spicca il lavoro timbrico e rumoristico di Suter.

Ma tutto il lavoro ha una sua ben precisa consequenzialità, tale che le singole tracce si compongono a mosaico in una narrazione complessiva, priva di tema conduttore ma non per questo meno coerente e serrata. Ne scaturisce un disco dal forte appeal, di grande fruibilità nonostante la libertà che lo ispira, da porre tra i migliori lavori di “improvvisazione riuscita.”

Freistiel #78

Marco von Orelli, Max E. Keller, Sheldon Suter
Blow, Strike & Touch  –  hatOLOGY 732
by Marc Medwin 2017-12-13

hatOLOGY and related labels set the bar for excellent sound many years ago, and this border-blurring trio session continues the trend of excellence. The three players have been captured live, and their placement along the soundstage is perfect either for speaker or headphone listening. There is enough isolation to trap every nuance but enough ambiance to allow each sound to breathe and to elucidate its relationship to its surroundings.

All of this would be for naught if the music failed to compel. Fortunately, each track blazes with a mixture of subtlety and raw power, often held in check but occasionally let loose. Sample the fiery moments of “Jagdhund,” where trumpeter Marco von Orelli screams, growls and cajoles from a point just left of center stage, pianist Max E. Keller and drummer Sheldon Suter interjecting, punctuating and generally egging the trumpeter on to new heights of raw expression. Those brimstone-laden passages stand in direct contrast with much more delicately balanced portions of the “Miniatur” series. The last finds Keller stating stark thirds in the piano’s lower register, while the fifth has him inside the piano in long passages of pseudo-drone. By contrast to both of these, there is von Orelli’s wistfully gorgeous and dynamically diverse solo work on “Albero Genealogico.” In a similarly reflective vein, Suter gets his chance to stretch on “Nacht Schichten.” His drum dialogue uses pitch as its unifying factor, the many and nuanced changes complemented by von Orelli’s low-register growls.

Most of the interaction is pointillist, in true European improvised music fashion, but certainly not all. There is sustain to spare and a constant juxtaposition of sound and space that keeps the music fresh as it ultimately resolves anything approaching macrocosmic resolution. This is an addicting set, and, unlike so many live recordings that simply don’t work on record, it must have been just as powerful in concert as it is for home listening.

Kulturtipp 2017-10-16 Nr 22/17
Kulturtipp 2017-10-16 Nr 22:17
By Glenn Astarita

Track review
of “Jagdhund” – Blow, Strike & Touch (hatOLOGY 732)

The members of this experimental Swiss trio have been significant contributors to the avant-garde, or perhaps outside realm of European jazz circles for many years. But this album is bundled with perpetual reconstruction efforts, drifting sequences and mini-themes that are sometimes meditative in scope amid several transient pieces that intersect the full-length works. Nonetheless, the musicians craft an intimate portraiture framed on textural shadings, trumpeter Marco von Orelli’s multiphonics and segments where pianist Max E. Keller summons darkness via asymmetrical movements, embedded within the intricately executed inner-workings.

“Jagdhund” is the lengthiest track at 12:48. Here, von Orelli launches the proceedings with breathy hush-tones and screeching notes while directing his band-mates into a fractured cadence, effectively contrasted by Keller’s melodic phrasings and drummer Sheldon Suter’s scrappy patterns and polyrhythmic tribal movements. However, they pick up the pace as the trumpeter fires back with a consortium of theme-building type choruses. Essentially, this is one of the album’s more persuasive works as the trio’s multidimensional mode of attack is quite impressive, considering the barebones trio format. Moreover, the ebb and flow parallels a series of dips and spikes along with passages that veer into minimalism and counterbalanced by foreboding statements.


martedì 5 settembre 2017 – Percorsi Musicali by Ettore Garzia

News on HatHut and new pieces of music

Eccellente trombettista, Marco Von Orelli ha dimostrato di condurre un interessante e personale approccio all’improvvisazione. Pur essendo attivo da circa vent’anni, Von Orelli è solo nel decennio scorso che ha cominciato a porsi seriamente in evidenza, passando dall’esperienza della Swiss Improvisers Orchestra a quelle interamente ideate da lui. Notando l’evoluzione progettuale non si può far a meno di affermare che il nuovo cd dal titolo “Blow, Strike & Touch”, prodotto in trio con la sorprendente partecipazione del pianista Max E. Keller (una vecchia conoscenza del mondo musicale contemporaneo, perfettamente in linea con gli intendimenti di Marco) e con la presenza del batterista Sheldon Suter, è il risultato di una ricerca sonora progressiva, compiuta riducendo gli organici (dalla Swiss Improvisers Orchestra si è giunti ai progetti Von Orelli6, poi Von Orelli5, ora il trio). Proprio all’HatOlogy Von Orelli ha trovato la sua dimensione, con eccellenti partners svizzeri e con una propria filosofia che vuole assomigliare molto ad una costruzione “design” della musica. Molta tecnica organica e non convenzionale, liberamente cercata in idiomi solitari o partecipativi, spazio per brevissime soluzioni sotto forma di miniature. Il jazz è presente, naturalmente sotto pelle, e fa capolino ogni tanto con delle linee melodiche, ma sono le configurazioni improvvisative che tengono banco ed intensificano il fascino della registrazione (vedi le caustiche Wideangle o Jagdhund ad esempio, che per la loro sottile ed induttiva sonorità potrebbero indurre al limite anche al rituale).
Ciò che emerge è la particolare timbrica che si vuole connettere: Von Orelli propone una tromba cangiante, che sta tra il permaloso e il menefreghismo (frutto di un uso sapiente delle estensioni dello strumento); dal canto suo, Keller mette davanti a tutto l’instabilità pianistica tipica delle conduzioni contemporanee, mentre Suter lavora molto sull’esalazione sonora di piatti e parti percussive della batteria. Tutto conferma la bontà e la riuscita di Blow, Strike & Touch. e invita, ai fini di un raffronto proficuo, ad approfondire musicisti e registrazioni passate.

Marco von Orelli / Max E. Keller / Sheldon Sutter – Blow, Strike and Touch

by franpisunship – 30 août 2017HatHut est un chat. Un label habile, qui retombe sur ses pattes et se moque de la gravité, mais qui surtout semble avoir neuf vies, et peut être  quelques supplémentaires, avec des cœurs flambants neufs mais une enveloppe corporelle qui semble pour le moment être la même.
Longtemps, on l’a donné pour mort, et puis autour des quarante ans d’existence, ce fut comme un ultime sursaut.
Un dernier souffle ? A croire que non, puisqu’après une nouvelle pose, le label revit, relancé par Outhere qui semble vouloir faire plus qu’exploiter l’imposant back catalogue de la légende suisse à tranche orange. La preuve ? Les nouvelles sorties se multiplient, de Christoph Erb, dont nous parlerons très prochainement sur Citizen Jazz à ce présent disque du trompettiste Marco von Orelli auquel le label est depuis longtemps fidèle. Et tant pis s’il a été enregistré en 2014 et qu’entre-deux von Orelli ait enregistré un disque sur le même label avec son Marco von Orelli 5.
Blow, Strike and Touch, qui traduit à merveille le propos du présent trio fait parti de ses disques de l’instant qui peuvent donc se permettre le luxe de l’intemporel, à base de souffle, de frappe et d’effleurement.
Le trio suisse est un attelage nouveau, mais presque naturel : Marco von Orelli use depuis longtemps ses embouchures sur les chemins tortueux de la composition collective instantanée. Il est régulièrement accompagné du batteur Sheldon Suter, qu’on retrouvait déjà dans l’excellent Big Bold Back Bone à l’énergie parsemée d’électricité. « Jagdhund » (chien de chasse en allemand) le traduit à merveille, avec cette course folle et désordonnée de la batterie qui poursuit tout de même un but obsessionnel et patauge dans tous les marais, même les plus saumâtres, à la recherche des souffles étouffés de la trompette, versatile en diable.
Il a beau chercher, et souvent trouver, même pour quelques secondes, on comprend vite que tout ceci est pour le jeu, car les deux improvisateurs ce connaissent très bien, et depuis l’enfance, environnement propice à toutes les libertés.
L’autre complice est un pianiste, qui est un des multiples oubliés de ce panorama. Pourtant, il est, dit-on, un des premiers suisses à s’être réclamé du Free Jazz.
On a pu l’entendre avec Urs Leimgruber ou encore Hans Hassler. Son approche très marqué par le classique contemporain du XXe siècle fait merveille dans les Miniatures proposées par le trio.
Il ne s’agit pas seulement de « Miniatur #1 », où du silence transparaît quelques accords lointain avant que la trompette n’emplisse l’espace de tout son relief, mais surtout de « Miniatur #3 » qui précède « Jagdhund » où en à peine une minute, quelques frôlements des entrailles du piano livrent des informations sur les feulements à venir, qu’on retrouvera aussi sur l’intense « Nacht Schichten » où Keller vient se mêler aux remous qui n’ont absolument rien d’un tendre clapotis.
C’était déjà le cas pour Big Bold Back Bone, et sans doute plus encore ici, alors que les instruments sans électricités ne semblent constitués que de fluides organiques, mais la musique de von Orelli fait souvent songer à Kaze. Une musique où percole les particules élémentaires dispersées au gré des vents hostiles et des canicules soudaines que cette musique brute harmonise par la simple chimie.
VonOrelli,Keller,Suter.hatOLOGY 732
 

By Shaking the Squid, May 23, 2017 – the Squid’s Ear

Swiss trumpeter Marco Von Orelli leads this trio with Max E. Keller on piano and Sheldon Suter on drums, heard live at JazzAmMittwoch, Theater an Gleis, in Winterthur, Switzerland in 2014 for a thoroughly modern jazz outing of creative and extended approaches to the trio’s instruments and approach to free jazz. If you haven’t heard Von Orelli play and you’re a fan of the most modern approaches to playing, as exemplified in musicians like Nate Wooley or Axel Dorner, you need to check this guy out, as his range and palette of approaches is both startling and compelling.

Jazz’n’More  (Mai/Juni Nr.3/2017)

JNM_03_2017_von Orelli

… Marco von Orelli, Max E. Keller, Sheldon Suter: Blow, Strike & Touch. Hatology 732.

Auf der Weltkarte des Jazz ist die Schweiz ein wichtiger Ort – nicht zuletzt, weil mehrere namhafte unabhängige Labels hier zu Hause sind. Eines von ihnen ist das 1975 von Werner X. Uehlinger gegründete, in Basel ansässige Unternehmen HatHut Records, das hauptsächlich im Bereich der freien Improvisation und der Avantgarde tätig ist…

Auch in diesem Frühjahr präsentiert das Label sowohl packende Neuerscheinungen als auch Klassiker der Moderne.

Zur HatHut-Familie zählt auch der immer noch junge Schweizer Trompeter Marco von Orelli. Der Basler hat schon mit seinem Debüt «Close Ties on Hidden Lanes» (2012) überzeugt. Auf seiner neuen CD präsentiert er sich im Trio mit dem Pianisten Max E. Keller und dem Schlagzeuger Sheldon Suter. Auch hier geht es um Improvisation, um ein Gespräch auf Augenhöhe. Aufgenommen wurde das Konzert am 2. April 2014 im Theater am Gleis in Winterthur. Fazit: Der Free Jazz lebt. Nicht zuletzt dank Werner X. Uehlinger. Chapeau!

Manfred Papst, NZZ am Sonntag, 16.4.2017

Manfred Papst, NZZ am Sonntag, 16.4.2017

NZZ am Sonntag